Przebudowa dróg wojewódzkich nr 240 i nr 241, budowa ścieżki rowerowej do Bladowa i obwodnica Tucholi – to tematy, które zostały poruszone na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Tucholi (30 maja br.).
Głos w tej sprawie zabrał najpierw burmistrz Tucholi Tadeusz Kowalski, który podkreślił, iż budowa ścieżki rowerowej z Tucholi do Bladowa będzie realizowana przez gminę Tuchola w partnerstwie z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
„Jesteśmy na etapie uzgodnień, które poprzedzają rozpoczęcie procedury wyłonienia projektanta na budowę tego traktu” – zaznaczył burmistrz. Jak dodał, gmina Tuchola ma również opracowany Program Gospodarki Niskoemisyjnej, dzięki czemu będzie możliwość, aby jeszcze w tym roku aplikować o środki zewnętrzne na realizację tej inwestycji.
„Jesteśmy dobrej myśli, że w przyszłym roku uda się przystąpić do realizacji tego zadania” – podkreślił burmistrz.
O tych ważnych dla naszego regionu inwestycjach szczegółowo mówił goszczący na sesji dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Mirosław Kielnik.
„Jeśli chodzi o budowę chodnika (red. ścieżki rowerowej) do Bladowa, to do końca tego tygodnia zostaną wydane uzgodnienia techniczne dotyczące tego zadania, które pozwolą na rozpisanie przetargów na wykonanie dokumentacji. Z kolei Departament Infrastruktury Drogowej Urzędu Marszałkowskiego przygotowuje stosowne porozumienie do zawarcia z władzami gminy w tej sprawie” – wyjaśniał dyrektor ZDW. Potwierdził również, że jeśli dokumentacja powstałaby do końca tego roku, to szansa na realizację inwestycji w roku przyszłym jest realna.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 240
Mirosław Kielnik wymienił także inne, bardzo ważne z punktu widzenia naszej gminy zadania, które wpisane są w Kujawsko-pomorskim planie spójności komunikacji drogowej i kolejowej. Są to przebudowa drogi 240, rozbudowa drogi 241 z Tucholi do Sępólna i przygotowanie do realizacji obwodnicy Tucholi.
Dyrektor ZDW przypomniał, że w pierwszej wersji do planu spójności komunikacyjnej wpisany był jedynie odcinek w powiecie świeckim. Jednak skuteczna interwencja władz gminy Tuchola spowodowała, że w czasie konsultacji przeprowadzanych nad planem wpisano do realizacji zarówno odcinek wiodący przez gminę Tuchola, jak i powiat świecki.
- Posiadamy pozwolenie na budowę i teraz jesteśmy w trakcie optymalizowania zadania. Jego wartość kosztorysowa wynosi 114,5 mln zł – poinformował Mirosław Kielnik. Jak wyjaśnił, tak wysoki koszt przebudowy odcinka o długości 16,5 km wiąże się z istniejącym stanem technicznym oraz z koniecznością zapewnienia m.in. odpowiedniej szerokości i nośności drogi.
– W tej chwili wspólnie z autorami projektu optymalizujemy to zadanie. Polega to na zmianie niektórych parametrów niewykraczających poza warunki, jakim droga wojewódzka powinna odpowiadać. Chodzi o zmianę jej szerokości z 8-metrowej na 7-metrową i zmianę niektórych technologii. W tej chwili wartość przedprzetargowa tego zadania osiągnęła około 71 mln zł. Zakładamy, że rynek jeszcze zweryfikuje ten koszt i uzyskamy jeszcze niższą cenę – dodał Mirosław Kielnik. Wskazał również zakładany termin rozpoczęcia inwestycji - przekazanie placu budowy w listopadzie 2016 r., a zakończenie i rozliczenie robót w czerwcu 2018 r.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 241
Kolejnym zadaniem przyjętym do realizacji jest rozbudowa odcinka drogi nr 241 Tuchola – Rogoźno o długości ponad 26 km. W kosztorysie przedwykonawczym wartość tego zadania wynosi 212 mln zł.
- Zakładamy jednak realizację tej inwestycji za kwotę około 100 mln zł. W tej chwili jesteśmy w trakcie pozyskiwania pozwolenia na budowę. Spodziewamy się je uzyskać w tym roku. Przewidujemy, że przetarg będzie mógł być ogłoszony w styczniu 2017 r. Przekazanie placu budowy nastąpiłoby w maju 2017 r., a dwa lata później zakończenie i rozliczenie tej inwestycji – powiedział dyrektor ZDW.
Obwodnica Tucholi
Odniósł się również do planów budowy obwodnicy Tucholi. Zaznaczył, iż w tym roku mija termin wykonania przez biuro projektów „Vegmar” - Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i wytyczenia korytarza.
- Są trzy warianty przebiegu obwodnicy, które zostały przedłożone Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Na podstawie działań RDOŚ trwa inwentaryzacja przyrodnicza i prowadzone są badania na terenie Rezerwatu przyrody „Dolina Rzeki Brdy”. Oznacza to, że jeśli RDOŚ podjął postępowanie nad przedstawionymi wariantami, to uznał, że poprowadzenie w tych wariantach układu drogowego jest możliwe. A tego najbardziej się obawialiśmy - że przedłożymy warianty i one z uwagi na to, że naruszają istniejący układ przyrodniczy, zostaną odrzucone bez dalszego rozpatrywania” – przyznał dyrektor ZDW. Jak dodał, uzyskanie STEŚ spodziewane jest w końcówce tego roku. Będzie to czas, kiedy władze samorządowe każdego szczebla w powiecie tucholskim będą rozmawiać z władzami województwa na temat przygotowania projektu budowlanego i realizacji tego zadania.
„W planie spójności komunikacyjnej na lata 2014 – 2020 jest wpisana budowa obwodnicy Tucholi. Zarząd województwa ustala zasady realizacyjne i finansowe i myślę, że końcówka tego roku to będzie najlepszy moment do tego, żeby tak jak burmistrz skutecznie doprowadził do tego, że na barki Zarządu Dróg Wojewódzkich złożony został obowiązek przygotowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, tak dalej tę skuteczność uda się pociągnąć w kierunku przygotowania tej inwestycji do realizacji, bo zakładamy, że decyzję środowiskową uzyskamy” – zaznaczył dyrektor ZDW.