Nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi
Nowe zasady funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Tuchola
Od 1 lipca 2013 r. to gmina, a nie właściciel nieruchomości będzie podpisywać umowę z firmą wywozową wybraną w przetargu. W związku z powyższym właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do podpisywania umowy, jak to było dotychczas. Natomiast obowiązkiem właściciela nieruchomości będzie złożenie do Urzędu Miejskiego w Tucholi najpóźniej do dnia 30 kwietnia br. deklaracji, na podstawie której będzie wpłacał opłatę za odbiór odpadów z terenu swojej nieruchomości.
Deklaracja składana jest przez:
• Właścicieli/użytkowników nieruchomości
• Współwłaścicieli
• Zarządców spółdzielni oraz wspólnot mieszkaniowych, a także inne podmioty władające nieruchomością, na której zamieszkują mieszkańcy.
Stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie w gminie Tuchola będą kształtować się następująco:
w przypadku, gdy odpady komunalne będą zbierane i odbierane w sposób selektywny, stawkę opłaty ustalono w wysokości 8,50 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, a w przypadku, gdy liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość stanowiących wspólne gospodarstwo domowe przekracza 3 - w wysokości 4 zł miesięcznie od każdej osoby powyżej 3.
Gospodarstwo domowe – gospodarstwo prowadzone przez osobę samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo zespół osób (spokrewnionych lub niespokrewnionych) mieszkających, gospodarujących i utrzymujących się wspólnie.
Stawka opłaty za odpady zbierane i odbierane w sposób zmieszany wynosić będzie 17,00 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
Aby prawidłowo obliczyć opłatę, jaką właściciel nieruchomości będzie ponosił za odbiór odpadów komunalnych w odpowiedniej rubryce deklaracji należy wskazać liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość stanowiących wspólne gospodarstwo domowe objętych opłatą w wysokości 8,50 zł (lub 17 zł) oraz liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość objętych opłatą w wysokości 4 zł.
W nawiązaniu do powyższych zapisów opłatę będzie się wyliczać w następujący sposób:
Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Tuchola zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 r. Nowym systemem zostaną objęte tylko nieruchomości zamieszkałe. Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy tj. lokale biurowe, szpitale i inne zakłady udzielające świadczeń zdrowotnych, hotele i lokale gastronomiczne, szkoły, przedszkola i inne placówki użyteczności publicznej, instytucje kultury oraz nieruchomości związane z prowadzeniem działalności gospodarczej będą funkcjonować na „starych” zasadach tzn. na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z przedsiębiorcą odbierającym odpady.
Od 1 lipca 2013 r. to gmina, a nie właściciel nieruchomości będzie podpisywać umowę z firmą wywozową wybraną w przetargu. W związku z powyższym właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do podpisywania umowy, jak to było dotychczas. Natomiast obowiązkiem właściciela nieruchomości będzie złożenie do Urzędu Miejskiego w Tucholi najpóźniej do dnia 30 kwietnia br. deklaracji, na podstawie której będzie wpłacał opłatę za odbiór odpadów z terenu swojej nieruchomości.
Deklaracja składana jest przez:
• Właścicieli/użytkowników nieruchomości
• Współwłaścicieli
• Zarządców spółdzielni oraz wspólnot mieszkaniowych, a także inne podmioty władające nieruchomością, na której zamieszkują mieszkańcy.
Zasady funkcjonowania nowego systemu określają następujące Uchwały Rady Miejskiej w Tucholi:
Stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie w gminie Tuchola będą kształtować się następująco:
w przypadku, gdy odpady komunalne będą zbierane i odbierane w sposób selektywny, stawkę opłaty ustalono w wysokości 8,50 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, a w przypadku, gdy liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość stanowiących wspólne gospodarstwo domowe przekracza 3 - w wysokości 4 zł miesięcznie od każdej osoby powyżej 3.
Gospodarstwo domowe – gospodarstwo prowadzone przez osobę samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo zespół osób (spokrewnionych lub niespokrewnionych) mieszkających, gospodarujących i utrzymujących się wspólnie.
Stawka opłaty za odpady zbierane i odbierane w sposób zmieszany wynosić będzie 17,00 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
Aby prawidłowo obliczyć opłatę, jaką właściciel nieruchomości będzie ponosił za odbiór odpadów komunalnych w odpowiedniej rubryce deklaracji należy wskazać liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość stanowiących wspólne gospodarstwo domowe objętych opłatą w wysokości 8,50 zł (lub 17 zł) oraz liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość objętych opłatą w wysokości 4 zł.
W nawiązaniu do powyższych zapisów opłatę będzie się wyliczać w następujący sposób:
- wariant I – właściciel nieruchomości deklaruje segregację odpadów:
3 X 8,50 = 25,50 zł
(liczba mieszkańców) (stawka opłaty) (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
1 X 4 = 4 zł
(liczba mieszkańców (stawka opłaty) (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
stanowiących wspólne
gospodarstwo domowe
powyżej 3)
(liczba mieszkańców) (stawka opłaty) (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
1 X 4 = 4 zł
(liczba mieszkańców (stawka opłaty) (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
stanowiących wspólne
gospodarstwo domowe
powyżej 3)
29,50 zł
(łącznie opłata)
- wariant II – właściciel nieruchomości deklaruje, że nie segreguje odpadów:
4 X 17 = 68 zł
(liczba mieszkańców) (stawka opłaty) (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
(liczba mieszkańców) (stawka opłaty) (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
Częstotliwość odbioru odpadów
Od 1 lipca 2013 r. od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane będą odpady komunalne w następujący sposób:
Rodzaj odpadu |
Miasto
Zabudowa domów wielorodzinnych
będących pod wspólnym zarządem (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe)
|
Miasto
Zabudowa
jednorodzinna
|
Wieś |
Odpady komunalne zmieszane | 1 raz w tygodniu | co 2 tygodnie | 1 raz w miesiącu |
Odpady segregowane: | |||
• Plastik | 1 raz w tygodniu | 1 raz w miesiącu | |
• Szkło | 1 raz w tygodniu | 1 raz w miesiącu | |
• Papier • Opakowania wielomateriałowe • Metal |
1 raz w tygodniu | 1 raz w miesiącu | |
• Odpady zielone |
1 raz w tygodniu | 1 raz w miesiącu |
|
• Meble i odpady wielkogabarytowe | 2 razy w roku, w zależności od potrzeb dostarczać samodzielnie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. | ||
• Odpady elektryczne i elektroniczne |
2 razy w roku, w zależności od potrzeb dostarczać samodzielnie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. | ||
• Przeterminowane leki | Umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w budynkach miejscowych aptek. | ||
• Zużyte baterie | Umieszczać w specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w szkołach, urzędach publicznych, sklepach ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz na terenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. | ||
• Akumulatory • Świetlówki • Opony |
Dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż lub wymianę. |
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Wypowiedz się na stronie Kontakt